bedritueel belangrijk kind beter slapen

10 tips voor een bedritueel waardoor je baby of temperamentvolle peuter beter gaat slapen

Je kind naar bed brengen is voor vele ouders een uitdaging en dan is het nog hopen ze de hele nacht doorslapen. Een vast bedritueel kan je hierbij helpen. Een goede slaaproutine heeft namelijk direct positief invloed op slaap. Uit internationaal onderzoek blijkt dat baby’s en kinderen met een vast bedritueel sneller in slaap vallen. Ze worden minder snel wakker en slapen langer door in vergelijking met kinderen zonder een vaste bedroutine.  

In dit artikel geef ik je 10 tips waarmee je een goed slaapritueel kan creëren. En als je er al een hebt dan kan je hem misschien nog beter maken. Voor ouders met temperamentvolle peuters heb ik 3 extra tips. Je kan deze tips vandaag al toepassen. Als je het doet, kan je al binnen 3 dagen positieve resultaten verwachten. En binnen 3 dagen ga jij dus ook beter slapen.

10 tips voor een succesvol slaapritueel

1. Hou het bedritueel simpel en voorspelbaar voor je baby of kind

Dr. Jodi Mindell Ph.D (kinderarts en slaaponderzoeker) adviseert om 3 tot 4 vaste activiteiten tijdens het bedritueel aan te houden. Denk hierbij aan badje, massage, boekje, knuffelen met elkaar, laatste kus en licht gaat uit. Belangrijk is dat deze onderdelen herkenbaar en voorspelbaar zijn. Als dat niet zo is, kan het  verwarrend zijn en oudere kinderen kunnen dingen gaan uitproberen en jou gaan testen.

2. Hou tijdens het bedritueel een vaste volgorde aan

Duidelijk herkenbare onderdelen zijn belangrijk, maar het allerbelangrijkste is dat je consistent bent. Dr. Mindell legt uit dat je het beste elke stap op dezelfde manier en in dezelfde volgorde moet uitvoeren. Dat klinkt saai. Maar daardoor ‘programmeer’ je je kindje om zichzelf in een slaaptoestand te brengen. De vaste stappen geven houvast en zorgen voor een veilig gevoel. Juist op de drukke dagen is dat fijn en levert het minder ‘gedoe’ op. Het heeft ook voordelen als de omstandigheden veranderen. Denk aan op vakantie gaan, logeren, of inzet van oppas.

3. Bouw de dag van je kind met slaapproblemen rustig af

Het is belangrijk om, voordat je aan een bedritueel begint, de activiteiten van de dag rustig af te bouwen. Je kondigt 15-30 min van tevoren aan dat het bijna bedtijd is. Je kindje kan zich alvast ‘voorbereiden’ en nog afmaken waarmee die bezig was. Je kan ook vragen of hij/ zij jou kan helpen met opruimen (wat ze wonderbaarlijk op jonge leeftijd fijn vinden). Bij het afbouwen van de dag horen geen tv of Ipad. ‘Blauwe schermen’ hebben een negatief effect op aanmaak van melatonine (hormoon die slaperig maakt). Bovendien kunnen kinderen de prikkels die ze via de televisie of Ipad binnenkrijgen niet reguleren. Dat kan ze juist wakkerder maken en wakker houden.

4. Maak het slaapritueel voor je baby of kind niet te lang

Gemiddeld duurt een bedritueel 20-30 minuten, dat is inclusief het badje. Als jullie alle onderdelen doorlopen hebben, geef je je kindje nog een allerlaatste knuffel en kus en doe je het licht uit. Licht uit is echt een super duidelijk signaal voor je kindje en zijn lichaam. Maar vaak dan halen ze nog een hele trukendoos uit de kast. Blijf dan consequent. Licht uit betekent dat we gaan slapen.

5. Hou een vaste bedtijd aan

Maar wat is juiste bedtijd? Dat is afhankelijk van hoe oud je kindje is en van jullie gezinsomstandigheden. Jonge kinderen gaan meestal tussen 18.00-20.00 naar bed. Elk kind is uniek. Daarom is het belangrijk dat je goed let op de slaapsignalen (gapen, van je wegkijken, staren, aan de oren zitten, overprikkeld raken etc.). Als je merkt dat je kindje te moe is bij het naar bed brengen, zorg dat je de volgende dag de start van het bedritueel met 20 minuten vervroegt.

6. Introduceer een bedritueel zo snel mogelijk; al bij je jonge baby

Jonge baby’s hebben baat bij routines. Begin met een bedtijdritueel al tijdens de eerste weken van je baby.  Je baby kan uit jouw handelingen opmaken dat het bedtijd is. Herkenbaarheid geeft rust, zo kan je kindje ontspannen gaan slapen. Voor de slaapjes overdag kan je een verkort ritueel van 5-10 min toepassen.

7. Belangrijkste tip: geniet bewust van het slaapritueel

Het allerbelangrijkste is dat jullie beiden genieten van dit moment. Dat het een fijn en een bewust moment is. Een ‘mindful’ moment waarbij jij en je kindje op een liefdevolle manier van elkaar afscheid kunnen nemen voor de nacht. Dat het iets is of wordt waar jij en je kindje naar uit gaan kijken.

3 Bonus tips voor ouders met een temperamentvol kind

1. Stel grenzen tijdens het bedritueel en wees consequent

Onderzoek laat zien dat positieve routines snel en effectief zijn om opstandig gedrag rond bedtijd te verminderen. Kinderen hebben grenzen nodig, dat geldt ook voor tijdens het slaapritueel. Hoe duidelijker het ritueel is, hoe beter ze begrijpen waar ze aan toe zijn. Dat levert ook minder discussie op. Regelmatig hoor ik van ouders dat kinderen  tegen de tijd dat ze naar bed gaan erg creatief worden. Peuters verzinnen extra onderdelen in vorm van spelletjes, liedjes of meerdere boekjes. Hoe eerder je grenzen stelt, hoe duidelijker het voor je kind is dat het tijd is om te slapen. Daarmee voorkom je  dat het bedritueel volgende dag niet uitgebreider wordt. Uiteraard hoef je dan minder ‘gezeur’ aan te horen. Als je kind erg boos wordt tijdens het naar bed gaan, dan kan het zijn dat je over zijn natuurlijke bedtijd heen bent. Begin volgende dag 20 minuten eerder.

2. Geef je temperamentvolle peuter keuzes

Mijn zoon Lewis kan heel goed ‘smeken’ om een extra boekje. Een laatste vraag betekent ook dat hij 1 laatste vraag kan stellen. En 1 boekje betekent echt 1 boekje. Uiteraard mag hij kiezen welke boekje het wordt. Ik leg meestal 3 boekjes neer waaruit hij kan kiezen. Die keuzevrijheid vinden vooral temperamentvolle kinderen fijn. En ja, je zal het moeten accepteren dat hij of zij soms voor dat langste boekje gaat. Het is ook prima als oma wel 3 of 4 leest. Dat is heel lief van oma, maar jij bent oma niet. Dus 1 boekje blijft 1 boek.

3. Werk met een slaaptrainer

Bij peuters kan je een klok of een slaaptrainer introduceren. Het biedt kinderen duidelijkheid en geeft hen houvast. Vanaf 2 jaar kunnen kinderen een slaaptrainer goed begrijpen. Het maakt voor hen bedtijd en tijd om op te staan super duidelijk. En als ze ‘s avonds niet meewerken kan je de ‘schuld’ ook aan de slaaptrainer geven, hij laat echt zien dat we moeten slapen. Het gaat er wel om dat je zelf serieus en consequent mee omgaat. Anders heeft zo’n slaaptrainer uiteraard weinig zin.

Slaaptrainer kind

Wat doe ik als mijn kind niet naar bed wil?

Bovenstaande tips klinken misschien erg logisch, maar het kan zijn dat je kind in de praktijk dan nog steeds niet naar bed wil. Wil je weten hoe je een bedstrijd rondom bedtijd voorkomt en er een echt mindful moment van maakt? Luister dan naar podcast die ik in samenwerking met Lievemoeders heb opgenomen: Nooit meer bedstrijd rondom bedtijd.


Hoe ziet jullie slaapritueel eruit?

Als kinderslaapcoach werk ik alleen met responsieve methoden. Tijdens coaching optimaliseer ik zo nodig  de bedroutine. Heb je hulp nodig? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in, dan vertel ik je hoe we liefdevol je kind beter en zelfstandig kunnen leren slapen.

Liefdevol je baby 0-6 maanden laten slapen

Wil jij je baby beter laten slapen zonder tranen & op basis van jouw intuïtie? Volg mijn unieke online programma!
Vorig bericht
Waarom is baby laten huilen- methode gebruikelijk bij slaapproblemen maar niet de beste?
Volgend bericht
Taboe of normaal: samen slapen met je baby of kind?

Lees meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu