kind vroeg wakker tips mama

Help! Mijn kind is vroeg wakker! Wat te doen?

Slaaptips

Het is 5.00 uur in de ochtend en je kind is wakker. Klaar voor de dag. En nee hij of zij is op geen enkele manier meer in slaap te krijgen. Herkenbaar? Vroeg wakker worden van kinderen is letterlijk en figuurlijk een grote nachtmerrie van vele ouders. Het is een veelvoorkomend probleem dat erg hardnekkig kan zijn. De oplossing is vaak niet zo eenvoudig als ouders hopen.  Maar je kan hier zeker wat aan doen!

In dit artikel beschrijf ik de 5 belangrijkste oorzaken van het vroeg wakker worden en geef ik je 10 tips om dit probleem aan te pakken. Begin gelijk, want uit ervaring weet ik dat hoe langer het vroeg wakker worden in stand wordt gehouden, hoe langer het duurt dat je weer hele nachten kan slapen.

5 Oorzaken van het vroeg wakker worden baby of kind

De meeste voorkomende oorzaken die ik in mijn praktijk tegenkom van het vroeg wakker worden zijn:

  • ziekte
  • je kind gaat te laat naar bed
  • je kind slaapt niet goed/ voldoende overdag
  • je kind wordt te slaperig naar bed gebracht
  • niet consistent gedrag van ouders

Hieronder geef ik over bovenstaande meer toelichting. Daarnaast geef ik je handvatten hoe je met deze oorzaken kan omgaan, met het doel om het vroeg wakker worden op te lossen.kind 5 uur wakker

10 tips om je kind dat vroeg wakker is te laten doorslapen

Download hier GRATIS e-book met 5 stappen naar meer slaap voor je baby 0-5 maanden.

1. Sluit ziekte uit

Als je kind ziek is zal hij wakker worden om je te laten weten dat hij zich niet lekker voelt. Ziektes zoals verkoudheid, griep, oorontsteking kunnen invloed hebben op slaap en kunnen een reden geven tot het vroeg wakker worden.  Als je kind ziek is of pijn heeft, is het goed om te reageren op zijn behoeftes. Als je het gevoel hebt dat het gedrag of de symptomen niet bij een griepje horen, neem dan contact op met je huisarts. Het kan zijn dat er meer aan de hand is.  Denk aan (verborgen) reflux  of slaapapneu (Obstructieve slaapapneu syndroom OSAS). Beide kunnen het vroeg wakker worden veroorzaken.

2. Zorg dat je baby overdag goed slaapt

Over het algemeen is het zo dat hoe beter je kind overdag slaapt, hoe beter hij in de nacht zal slapen. Te weinig slaap overdag leidt tot slechtere nachten. Dat klinkt totaal niet logisch, maar het is bewezen dat (te) weinig slapen overdag kan zorgen voor opbouw van cortisol (stresshormoon). Daardoor kan je kind vaker in de nacht en eerder in de ochtend wakker worden. Let daarom goed op slaapsignalen van je kind en zorg dat hij/zij  voldoende slaap krijgt overdag. Bij baby’s is het ontzettend belangrijk dat je let op genoeg slaapjes. en je baby niet te lang ophoudt in de hoop dat ze dan in de nacht beter gaat slapen. Dat werkt averechts.

3. Leg je baby ‘slaperig maar wakker genoeg’ in bed

Zelfstandig slapen is een vaardigheid. Je kindje zal deze slaapvaardigheid nooit onder de knie krijgen als hij niet de ruimte krijgt om ermee te oefenen. Deze vaardigheid leert je kind het beste bij bedtijd om het vervolgens in de nacht en/of vroege ochtend toe te kunnen passen als hij/zij wakker wordt. Daarom is het belangrijk om je kind zoveel mogelijk ‘wakker maar slaperig’ in bed te leggen. Om de vaardigheid van het slapen onder de knie te krijgen moet je kind zich bewust zijn van het moment dat hij in bed gelegd wordt. Zodat hij kan leren hoe hij zelf in slaap valt. Als je twijfelt, is het beter om je kind wakkerder (dus eerder) op bed te leggen, dan te slaperig. Als je kind binnen 5 minuten in slaap valt, ben je te laat. Kinderen doen er gemiddeld 20 minuten over om in slaap te vallen.

4. Leg je kind op tijd in bed en ontdek zijn natuurlijke bedtijd

Natuurlijke bedtijd van kinderen ligt meestal tussen 18.00 en 20.00 uur. Als de bedtijd van je kind voorbij zijn natuurlijke bedtijd is, kan het langer duren om in slaap te komen en/ of de slaap ’s nachts verstoord worden. Ook kan het leiden tot vroeg wakker worden. Een goede slaaproutine welke start nog voordat je kind oververmoeid is is daarom belangrijk.

5. Zorg dat je kind niet te lang wakker is na zijn middagslaapje

De algemene opvatting is dat als je kind lekker moe is bij bedtijd, hij/zij lang en goed zal slapen. Het tegendeel is helaas waar. Een oververmoeid kind doet er langer over om in slaap te vallen en zal vaker wakker worden gedurende de nacht. Dit geldt voor kinderen onder de 3 jaar die nog een middagslaapje nodig hebben. Ergens tussen 3 en 4 jaar vervalt het middagslaapje. Wanneer dit gebeurt is het extra nodig dat je goed let op bedtijd, die waarschijnlijk wat eerdere op de avond zal liggen.

6. Wees consistent

Niet consistent zijn is misschien wel de meest voorkomende oorzaak van het vroeg wakker worden. Voor kinderen is de vroege ochtend het lastigste moment om weer in slaap te vallen. Tegelijkertijd is dit voor ons als ouders het lastigste moment om consistent te blijven. Om 23.00 uur ’s avonds of zelfs om 2.00 uur ’s nachts kunnen we het nog best aan om ons kind te helpen slapen in zijn eigen bed. Maar rond 5.00 uur gaan we over naar diepere REM slaap. De slaapdrang van ons is dan zo groot dat we makkelijke oplossingen zoeken.

Regelmatig betekent dit dat we ons kind meteen een fles geven, hem of haar meenemen in eigen bed of we zetten de televisie  aan. Vaak zie je dat een kind dan steeds eerder wakker wordt in de hoop dat het al “tijd” is. Reageer op het vroege wakker worden door je baby/ kind direct duidelijk te maken dat het nog nacht is. Haal hem of haar dus niet uit bed en blijf in zijn/haar kamer desnoods net zo lang totdat hij of zij weer in slaap valt.

7. Laat je kindje niet huilen

Super belangrijk: laat hem/haar niet huilen! Een hysterisch kind zal niet zomaar in slaap vallen. Dus als je kind vroeg wakker wordt, ga er direct heen, laat merken dat het nog nacht is en haal je kind op zijn vroegst om 6.00 uur uit bed.

8. Gebruik een slaaptrainer

Om kinderen duidelijk te maken dat het nog tijd is om te slapen kan je een klok of een slaaptrainer introduceren. Vanaf 2 jaar kunnen kinderen een slaaptrainer zeker goed begrijpen, maar je kan het al met 18 maanden proberen. Het geeft hen houvast en ze weten waar ze aan toe zijn.  Het is wel belangrijk dat je hier zelf serieus en consequent mee omgaat. Anders heeft zo’n slaaptrainer uiteraard weinig zin.

9. Hou de kamer donker, zeker als je een alert kind hebt

Ons dagritme wordt voor een groot deel bepaald door daglicht. Als er veel lichtinval is in de kamer van je kind zou het kunnen zijn dat het daglicht ervoor zorgt dat je kind eerder wakker wordt. Alerte kinderen zijn daar extra gevoelig voor. Zeker in de zomermaanden zijn verduisterende gordijnen daarom geen overbodige luxe.

10. Creëer een mindful ochtendritueel

Zorg ervoor dat je kind weet wanneer hij of zij mag opstaan. Dit doe je door een duidelijk en fijn ochtendritueel. In dit artikel lees je alles over een mindful ochtendritueel waarbij je de belangrijke liefdevolle verbinding met je kind centraal staat. 

Is je kind nog steeds vroeg wakker? Houd vol

Als je alle bovengenoemde oorzaken hebt aangepakt en tips hebt opgevolgd kom je al best ver. Is dit probleem sinds kort ontstaan? Dan kan het ook zijn dat je baby in een zogenaamde ‘slaapregressie’ zit waarbij hij of zij minder goed slaapt. Lees in dit artikel daar meer over de slaapregressies bij kinderen. Maar is je kind dan nog steeds vroeg wakker? Dan is het echt een kwestie van volhouden. Blijf consistent reageren op het vroege wakker worden. Als je dit lang in stand houdt, kan het een gewoonte worden.  Voor steeds ouder wordende kinderen wordt het dan normaal om vroeg wakker te zijn. Wil je dat veranderen? Dan kost het meer energie en doorzettingsvermogen om dit te doorbreken. Bij oudere kinderen van boven 2,5 jaar kan het 2 tot zelfs 4 weken duren .

Veel ouders worstelen met het vroeg wakker worden van hun kind(eren). Ongeveer 1 op 3 van de kinderen uit mijn praktijk zijn ook ‘vroege vogels’. Tijdens slaapcoaching is dit vaak een van de laatste dingen die op zijn plek valt. Maar je kan het zeker veranderen.  Ik heb ouders gecoached waarbij hun dochter presteerde om op 4.30 de dag te starten. Tijdens coaching is het gelukt om het kindje na een week door te laten slapen tot 6.00 uur. 2 weken daarna sliep ze tot 6.45. Dus er is hoop! En de aanhouder wint;)


Is je baby vroeg wakker?

Als kinderslaapcoach help ik oververmoeide ouders hun nachtrust terug te krijgen. Daarbij werk ik alleen met responsieve methoden, dus zoveel mogelijk zonder tranen.  Is je kind altijd veel te vroeg wakker? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in, dan vertel ik je hoe we liefdevol je kind beter en zelfstandig kunnen leren doorslapen tot minstens 6.00 uur. 

Liefdevol je baby 0-6 maanden laten slapen

Wil jij je baby beter laten slapen zonder tranen & op basis van jouw intuïtie? Volg mijn unieke online programma!
Vorig bericht
Taboe of normaal: samen slapen met je baby of kind?
Volgend bericht
Hoe overleef ik een lange vliegreis met een kind?

Lees meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu