slaapschema baby

Het beste slaapschema voor je baby: volg zijn unieke slaapritme

Veel ouders zijn op zoek naar het ideale dag- en slaapschema voor hun baby. Ik ben een van de weinige slaapcoaches die geen strakke slaapschema’s gebruikt. Hieronder leg ik uit waarom wij als ouders op zoek zijn naar een slaapschema voor onze baby en denken deze nodig te hebben. Ik leg je uit hoe je je baby in een goed slaapritme krijgt passend bij de ontwikkeling van je baby. Ik wil je helpen om de zogenaamde slaapschema’s als een richtlijn te gebruiken in plaats van als een doel. En belangrijker nog: ik hoop dat je daardoor ook de strakke slaapschema en wakkertijd kunt loslaten waardoor je zelf meer rust kunt gaan ervaren en niet de hele dag bezig bent met slaap van je baby. 

Welk slaapschema is goed voor jouw baby?

Honderden boeken en Google staan vol met de ideale slaapschema’s en slaapritmes voor je baby. Sommige slaapschema’s laten zelfs per week het beste slaapritme voor je baby zien. En die boeken worden goed verkocht. Bijzonder is dat die dagschema’s ook nog eens (flink) afwijken van elkaar. Dus je vraagt je vast af, welk dagschema is de beste? Geen enkele -wat mij betreft.

Want het idee dat elk kind op een bepaalde leeftijd een precies dezelfde wakkertijd heeft en op een dezelfde tijd naar bed gaat en weer wakker wordt, is toch eigenlijk wel gek, vind je niet? 

De wetenschap over slaapschema’s voor baby’s

Als eerste is het goed om te weten dat er geen uniform slaapschema voor baby’s bestaat dat wetenschappelijk onderbouwd of bewezen is. Uit de wetenschap weten we wel dat de slaapbehoefte van elke baby verschillend kan zijn. Elke baby maakt eerste jaren enorme ontwikkelingen mee wat veel invloed kan hebben op zijn of haar slaapritme. En daardoor verandert ook zijn unieke slaapritme en dus ook het slaapschema continue.

Vroeger werden gemiddelden getrokken over bijvoorbeeld hoeveel je baby moet slapen. In de allerlaatste richtlijnen zie je dat van die ‘gemiddelde slaapbehoefte bij baby’s’ in het eerste jaar steeds meer afstand van wordt genomen. 

Bestaat er een ideale slaapschema of slaapritme voor je baby?

Zoals ik hierboven beschreef, er bestaat niet een uniforme slaapschema voor je baby, want net als jij en ik is elke baby anders. Maar toch kom je overal de ideale slaapschema’s  en slaapritmes tegen. Waarom is dat?

Diverse auteurs claimen dat als je je baby in het ideale slaapritme krijgt hij of zij dan beter gaat (door)slapen. Mooi vooruitzicht. Maar de praktijk is anders. Uit eigen ervaring als moeder en uit ervaring als slaapcoach heb ik nog geen enkele baby gezien die perfect in een van die zogenaamde ideale slaapschema’s past. Want:

Elke baby is uniek. Elke baby heeft een eigen slaapritme en een andere slaapbehoefte. En dat kan zelfs per week verschillen. In mijn praktijk kijk ik daarom altijd naar de biologische behoefte en ga ik samen met ouders opzoek naar het eigen natuurlijke ritme van de baby.‘

Waarom willen wij een slaapschema voor onze baby?

Een dagschema (op papier) geeft ons letterlijk een houvast. Door een schema te volgen, heb jij het gevoel iets onder controle te hebben, en (denk je te weten) waar je aan toe bent. Dat geeft in theorie rust. Maar in de werkelijkheid gaat het vaak anders dan volgens het ‘boekje’. En daardoor kun je je juist nog onzekerder voelen.

Zorg over de slaapschema’s voor baby’s

Vaste slaapschema’s kunnen ons het gevoel geven dat we het niet goed doen. Kersverse ouders voelen zich al onzeker over hun nieuwe rol als ouder. Ze willen het goed doen en volgen alle adviezen zo goed mogelijk op. Zo’n slaapschema kan ze het gevoel geven  dat ze het niet goed doen. 

Hoe ga je om met slaapschema & wakkertijd?

Als je dit artikel leest, ben je waarschijnlijk wel opzoek naar een slaapschema voor je baby. Ik wil je aan het denken zetten in dit artikel om het vanuit een ander perspectief te zien. Maar ik zeg niet dat een slaapschema en maximale wakkertijd voor je baby geen voordelen kunnen hebben. Want deze kunnen zeker voorkomen dat je baby oververmoeid is. 

Het gaat er wel om HOE jij ermee omgaat. Ik gebruik de slaapschema’s als een flexibele richtlijn en niet als doel. Als ik tekenen van een oververmoeide baby zie, waarbij er geen enkel ritme te ontdekken valt, pak ik wel een slaapschema. Nogmaals: ik zie het alleen als een richtlijn en geen doel erbij en houd ik rekening met de zijn dag- en nachtritme en wakkertijd. Want ik weet dat je aan veel oververmoeide en alerte baby’tjes de slaapsignalen moeilijk kunt herkennen. het is daarom belangrijk dat je je baby leert begrijpen en om uit die vicieuze cirkel van oververmoeidheid uit te komen. 

Hierbij is essentieel: sensitief en liefdevol reageren, dag- en nachtritme ondersteunen. voorspelbaarheid creëren en zorgen voor rust. Dat zijn de ingrediënten die je baby helpen om weer te kunnen slapen en zijn unieke slaapritme ondersteunen.

Vind het ideale slaapritme voor jouw baby

1. Ontdek het unieke slaapritme & wakkertijd van je baby

De beste manier om de unieke slaapritmes en wakkertijden van je baby te leren, is om de tijd te nemen om deze unieke wakkertijden van jouw baby te vinden. Hoe? Volg je baby. Noteer de slaapjes van je baby en noteer wanneer je ziet dat je baby moe wordt. Als je dit een week doet, kun je een patroon ontdekken dat je kan helpen om een ​​flexibel dagritme – dus het beste en ideale slaapschema voor jouw baby te maken. Maar weet dat er redenen kunnen zijn waarom het op een dag toch anders kan gaan, bijvoorbeeld ziekte, het behalen van een nieuwe ontwikkelingsmijlpaal of een drukke dag met veel prikkels. Dus nogmaals, je slaapschema moet flexibel zijn en flexibel blijven.

2. Creëer rust & voorspelbaarheid

Creëer zoveel mogelijk rust. Zorg voor minder prikkels voor jezelf en voor je baby. Zeg je afspraken af. Zonder dat je een slaapschema gebruikt kun je nog steeds voorspelbaarheid creëren. Daardoor ontstaat er  vanzelf een natuurlijke slaapritme voor je baby. .Een voorspelbaar ritme overdag gaat niet alleen om slaap. Je kunt voorspelbaarheid door de hele dag creëren. Je baby eet iets, dan doe je misschien samen een activiteit, dan is knuffeltijd, kort slaapritueel en je baby gaat slapen. Herhaal dit wanneer je baby wakker wordt uit zijn dutje. Als het lang duurt voordat je baby slaapt, stop dan wanneer je voelt dat dit geen zin heeft. Haal je baby uit bed en let goed op zijn slaapsignialen. Volg je baby, en volg je moederlijke intuïtie. Als je dit doet, ben je niet bezig met je baby in een strak schema te krijgen. En behoud je een positieve associatie met slaap voor je baby en voor jezelf.

3. Volg jouw intuïtie

Onthoud dat je baby uniek is en andere slaapbehoeften kan hebben als een andere baby van dezelfde leeftijd. En dat is normaal.

Ik wil iedereen uitdagen om strakke slaapschema’s los te laten. Doe wat goed voelt voor jou. Als je leert om je baby te begrijpen en te volgen kun je zijn of haar unieke slaapritme ontdekken. Als je leert om op je  intuïtie te vertrouwen en op basis daarvan te handelen, dan zul je altijd doen wat goed is voor je baby.

Maar ik begrijp ook dat het soms lastig kan zijn om jouw gevoel te volgen. Zeker als je moe bent en het niet meer weet wat goed voelt. Of als het gewoon niet lukt om een natuurlijke slaapritme van je baby te ontdekken. 

Welk slaapschema 0-1-2 jaar gebruik ik als slaapcoach?

Het kan zijn dat je nu nog steeds afvraagt hoe jij het unieke slaapritme van je baby kunt vinden? Of denkt ‘Ik heb meer houvast nodig over wat en hoe ik dit kan doen’. En hoe je tijdens dit proces dan bij jezelf kunt blijven. Of misschien kun je simpelweg geen enkele slaapritme bij je kindje ontdekken. 

Er bestaan vele boeken en artikelen over het ideale slaapschema en/of  wakkertijd (en die verschillen soms flink van elkaar). Misschien ben je benieuwd naar welk slaapschema en wakkertijd ik adviseer en als richtlijn gebruik – nogmaals niet als doel- en belangrijker nog hoe leer jij om je baby daarbij in zijn eigen ritme te volgen? .

Welk slaapschema gebruik jij voor je baby?

Deel dit artikel:

Vorig bericht
Baby 4 maanden slaapt niet: slaapregressie?
Volgend bericht
Van 2 naar 1 slaapje // wanneer & hoe

Lees meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu