mindful ochtendritueel kind

Mindful ochtendritueel met je kind

Hoe je je dag start, bepaalt meestal hoe je de rest van de dag ervaart. Dat geldt ook voor je kind. Daarom is het belangrijk om samen op een liefdevolle en fijne manier de dag te beginnen en dat doe je met een ochtendritueel. In dit artikel lees je alles over het belang van een mindful ochtendroutine en krijg je tips over hoe je tijdens het ochtendritueel een liefdevolle verbinding met je kind kan maken.

Wat is een ochtendritueel?

Een ochtendritueel maakt voor je kind het einde van de nacht en het begin van de dag duidelijk. Een ochtendroutine bestaat uit een paar stappen die je ‘s morgens neemt om voor je kind de nacht te scheiden van de dag. En als je elke dag dezelfde onderdelen in dezelfde volgorde doet vormt dat een ‘ochtendritueel’. Op die manier structureer je de ochtend en weet je kind precies waar hij aan toe is. 

Waarom is een ochtendritueel voor je kind belangrijk?

De nacht is de grootste separatie geweest tussen jou en je kind. Misschien is je kind wel 11 uur alleen geweest. Het is daarom belangrijk om je kind dan bewuste aandacht te geven. Dat hij of zij zich letterlijk gezien en geliefd voelt. 

De meeste ouders weten ook dat een slaapritueel bij bedtijd een belangrijk element is bij het bevorderen van goede slaapgewoonten. Maar veel ouders realiseren zich niet dat het net zo belangrijk is om een ​​bewuste ochtendroutine te hebben met je kind.

Waarom is een mindful ochtendroutine belangrijk?

Uit onderzoek blijkt dat voor een goede ontwikkeling van je kind de kwaliteit van verbinding met ouder(s) essentieel is. Dat betekent niet dat je meer tijd moet doorbrengen met je kind. Het gaat om de kleine dingen zoals meer oogcontact, extra knuffel, luisteren en nieuwsgierig zijn naar hun wereld. Het zijn in het hier en nu. Letterlijk en fysiek contact maken met je kind. En dat begint in de ochtend al, en zeker als je de hele dag verder aan het werk gaat. Uiteraard heeft deze liefdevolle verbinding in de ochtend een positieve uitwerking voor de rest van de dag.

Tips voor een mindful ochtendritueel met je kind

1. Sta eerder op & neem bewust tijd voor jezelf

Sta net een kwartier eerder op, zet een lekkere kop thee of kop koffie voor jezelf, doe een korte meditatieoefening en neem even de tijd voor jezelf door bewust te ademen en stil te staan bij de leuke dingen die je die dag gepland hebt. 

2. Start de dag mindful: positief & liefdevol

Begin een dag altijd met een uiting van liefde en acceptatie – een kus en een knuffel. Door met je kind te knuffelen komt het gelukshormoon oxytocine vrij. Daardoor voelt je kind zich geliefd, gezien, veilig en geborgen. Dat kan ook een positief effect hebben op het beter ‘meewerken’ tijdens de ochtendspits. Op die manier maak je liefdevolle verbinding met je kind.

Neem je kind nog even in bed, knuffel met hem of haar en adem een paar keer samen in en uit. Bespreek hoe zijn of haar dag eruit gaat zien en hoe die van jou eruit gaat zien. En maak duidelijk dat je er vooral zin in hebt. 

Misschien ben ik wel de eerste slaapcoach die adviseert om je kind in bed te nemen in de ochtend…

Overal kom je het advies tegen om het vooral niet te doen- wat jullie bed is is jullie bed. Uit angst dat je kind er altijd in zou willen liggen. Onzin. Als je een duidelijke overgang maakt, tussen nacht en dag, kan je kind in bed nemen in de ochtend juist een mooi onderdeel zijn van het ochtendritueel. 

3. Houd de hand vast van je kind als je de trap afloopt

We onderschatten de grote voordelen van menselijke aanraking. Te vaak richten we ons op woorden en niet op acties. Vergeet nooit hoe je je kindje kunt laten zien hoe geweldig ze zijn, hoeveel je van ze houdt. En dat kan simpelweg door zijn hand liefdevol vast te houden.

4. Tijd voor ‘actie’- geef je kind verantwoordelijkheid

Dan is er tijd voor actie. Vooral doordeweeks heb je wat ‘tijdsdruk’ om op tijd op school en/of je werk te zijn. In de ochtend moeten er gewoon een aantal zaken gebeuren zoals:

  • tandenpoetsen
  • haar kammen 
  • kleren aan 
  • tafel dekken

Maak dit de taken van je kind en geef je kindje daar verantwoordelijkheid over. Benoem in woorden wat er moet gebeuren (een checklist maken kan ook goed werken). Hier voer je geen discussie over. Dit zijn feiten die gewoon moeten gebeuren. Als je je kind de leiding geeft over die ‘routine’ krijg je veel betere resultaten en krijgt hij of zij een gevoel van onafhankelijkheid en prestatie. Leg je kind uit dat het haar of zijn taken zijn die als ze klaar zijn, jullie dan naar het meest gewenste deel van de ochtend brengen, het ontbijt inclusief de lievelingshagelslag.

5. Mindful ontbijt met je kind

Zodra de ‘taken’ afgerond zijn, geef je je kindje een compliment en benoem je dat je kind dat zo goed heeft gedaan. Nu is het tijd voor het ontbijt. Een gezamenlijk ontbijt is vaak een laatste moment in de ochtend waar je als gezin bij elkaar bent. Maak het een bewust moment met elkaar, gezellig en mindful. Heb bewuste aandacht voor elkaar en geniet ervan. 

6. Maak weekenden bijzonder

En in het weekend kan je uiteraard wat langer over het ochtendritueel doen en zelfs extra onderdelen / gewoonten toevoegen. Wij lezen in het weekend vaak een wat langer boek voor of luisteren samen naar voorleesboeken of verhaaltjes via Spotify. 

7. In de avond is het tijd voor een mindful slaapritueel

Uiteraard is een goed einde van de dag ook erg belangrijk voor je kind. De avond is de grootste separatie van de dag tussen jou en je kind. Dat kan zelfs ook wat weerstand opleveren in de avond. Ook daar is het belangrijk om liefdevolle aandacht aan je kind te geven en ervoor te zorgen dat je kindje op een goede manier de overgang maakt van dag naar nacht. Lees in dit artikel meer over een mindful slaapritueel die ervoor zorgt dat je kind sneller en beter gaat slapen. Ja, ook je temperamentvolle peuter ;). 

Bonus tip: Is je kind vroeg wakker? Dan is ochtendritueel extra belangrijk!

Jonge kinderen hebben geen tijdsbesef en het is soms niet gek als ze vroeg wakker worden. Het is voor een baby of jong kind moeilijk om te weten wanneer het tijd is om op te staan, omdat er geen duidelijke signalen uit de slaapomgeving zijn als 5.00 uur hetzelfde eruitziet als 7.00 uur. Een duidelijk signaal over de normale (toegestane) tijd om wakker te worden is daarom belangrijk. Je moet je kind helpen om zijn circadiaanse ritme te synchroniseren met dag en nacht ritme door hem of haar op een vast duidelijk moment te laten weten dat het dan de tijd is om op te staan. Dat kan dus ook goed met een ochtendritueel. Lees in dit artikel meer over de oorzaken van het vroeg wakker worden van je kind en over de bewezen tips over het omgaan met het vroeg wakker worden van je kind. 

Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel geïnspireerd wordt om een mindful ochtendritueel met je kind te hebben. En dat jullie ochtend in plaats van de meest stressvolle tijd van de dag, een stuk kalmer wordt en vervolgens jullie hele dag daardoor ook positief beïnvloedt.

Liefdevol je baby 0-6 maanden laten slapen

Wil jij je baby beter laten slapen zonder tranen & op basis van jouw intuïtie? Volg mijn unieke online programma!
Vorig bericht
Nachtangst? Alles over pavor nocturnus bij kinderen
Volgend bericht
Zomertijd & klok verzetten: tips voor ouders

Lees meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu