pasgeboren baby slapen

Pasgeboren baby? Wat je moet weten over slaap- wat niemand vertelt

Ben je net bevallen en lig je met je pasgeboren baby in je handen? Net na de bevalling ben je de eerste dagen misschien nog in het ziekenhuis en/of heb je kraamhulp, maar daarna? Totaal onbevangen ging ik erin. Net na de geboorte van Lewis werd ik overspoeld door liefde voor hem, maar vond de gebroken nachten al na een paar dagen zwaar. Ik dacht toen nog dat het slapen van mijn baby wel na 2-3 weken zou verbeteren. Inmiddels weet ik wel beter. Daarom vind ik het belangrijk om een aantal dingen over slaap in de eerste maanden met je (pasgeboren) baby te delen. Die had ik zelf liever eerder gehoord. 

kind slaapt niet door

1. Pasgeboren baby’s slapen niet door & hebben ‘s nachts voeding nodig

Dat wist je waarschijnlijk al, maar je wist niet hoe dat in het echt zou zijn. Een onderzoek laat zien dat ouders gedurende de eerste 3 maanden aanzienlijk minder slaap krijgen. In de eerste weken mag je daarom blij zijn als je pasgeboren baby 2-3 uur (in de nacht) slaapt tussen de voedingen door. Het is goed om te weten dat de voedingen ook lang kunnen duren. Vooral in de eerste weken ben je 30 tot 45 minuten bezig met een voeding, zowel overdag als ‘s nachts. Reken maar uit… ja, je hebt dan theoretisch gezien maximaal 1 uur en 45 minuten om naar de wc te gaan, te douchen en/of te slapen voordat de nieuwe ronde weer begint. 

2. Je pasgeboren baby slaapt veel, maar in korte cyclussen

Hoeveel slaapt een baby en wat is zijn slaapritme? Pasgeboren baby’s slapen tussen 16-20 uur per dag. Maar in korte cyclussen tussen 45 en 180 min. Probeer je baby overdag echt niet langer op te houden in de hoop dat hij de nacht langer gaat slapen, want geloof mij, dat werkt averechts. De eerste maanden zal je baby tijdens borstvoeding in de kinderwagen of in je draagzak in slaap vallen, dat is helemaal prima. Je ‘verpest’ niets. Dat je baby voldoende slaapt is belangrijker dan hoe en waar. Probeer dan ook zelf zo mogelijk de slaap te pakken door bijvoorbeeld overdag ook een dutje te doen. Niets is fijner dan samen slapen met je baby. Denk daarbij wel aan zijn  veiligheid. 

3. Je pasgeboren baby kan zichzelf niet kalmeren & heeft jou daarbij nodig!

Baby’ s weten niet hoe ze zichzelf kunnen kalmeren en/of in slaap kunnen brengen. Dit mechanisme ontwikkelt zich vanaf 4 maanden en vanaf dan kun je dit voorzichtig ondersteunen. Bij 6 maanden weten we dat baby’s het in principe zelfstandig moeten kunnen en kan je denken aan slaapcoaching. Laat je baby vooral niet huilen, ook al krijg je dit misschien vaak als advies. Je baby laten huilen kan schadelijk zijn en kan een negatief effect hebben op hechting tussen jou en je baby. Het bevorderen van veilige hechting is je eerste prioriteit in deze kwetsbare maanden.

4. Jij (& je partner) gaan slaaptekort opbouwen

Yup. Welkom in de wereld van jonge ouders met pasgeboren baby’s. En ik verklap ook meteen dat opbouw van slaaptekort oploopt totdat je kindje 6 jaar is. Een net geboren baby heeft elke 2 tot 3 uur voeding nodig. En dat gedurende eerste 2 á 3 maanden. Jij kunt daardoor ongeveer 2 uur aaneengesloten slapen waardoor je niet in je diepste slaapfase terecht komt. Dat is het herstellende slaapmoment waarmee we ons fysiek en mentaal kunnen opladen. Zonder deze diepe slaap, zal je energieniveau lager zijn. Niet voor niets is de ‘mombie’- term ontstaan, uiteraard afgeleid van het ‘zombie’ gevoel. Andere consequenties van dit slaaptekort zijn de verhoogde kans op postnatale depressie en heeft het negatieve invloed op je concentratievermogen, weerstand en kracht.

In dit overzicht geef ik meer informatie  over uitdagende perioden met  minder slaap in de eerste jaren van je kindje. 

Spreek daarom met je partner nacht-shifts af.  Of slaap om en om in een nacht in een andere kamer. Want het heeft geen zin als jullie beide elke 2-3 uur wakker zijn. Geef je borstvoeding? Zorg ervoor dat je direct na de borstvoeding kan gaan slapen en laat het verschonen van de luier aan je partner over.  Wat kan je nog meer doen?

Slaaptekort door baby? Beste adviezen:

Wees lief voor jezelf

De eerste maanden moet iedereen wennen aan de nieuwe situatie. De gebroken nachten zijn zwaar, dat geldt voor alle ouders. Want zoals je het hebt kunnen lezen, geen enkele baby slaapt door.  Slaap en een vast slaaprtime van je baby ontwikkelt zich met de tijd. Accepteer dat en heb vertrouwen. Op die manier kan je je overgeven aan deze fase en kan je ook innerlijke rust ervaren. Ondanks dat het toch pittig is, is het ook een van de meest bijzondere levensfases in je leven. Wees je ervan bewust dat dit slaaptekort ook tijdelijk is. Geniet van het samenzijn met je baby en/of van het samen slapen met je baby. Geef jezelf en je baby liefdevolle aandacht. Verwacht en vraag niet teveel van jezelf. En wees net zo lief voor jezelf als dat je voor je baby bent.

Durf om hulp te vragen

Durf anderen om hulp te vragen, juist tijdens de eerste maanden. Niemand zal je veroordelen. Misschien kunnen je vrienden of familie een nachtje komen helpen met voedingen? Vraag je kraamvisite of ze avondeten kunnen meenemen.  Bel je vriendin om te vragen of ze 3 uur je baby kan vermaken zodat jij kan (bij)slapen. Dat is het beste cadeau wat je dan kunt krijgen. En uit ervaring weet ik dat ze dat met alle liefde zullen doen. Mensen vinden het namelijk fijn om anderen te kunnen helpen. En zeker ook als ze met een baby kunnen knuffelen.

Denk ook aan externe hulp als slaapcoach voor baby’s

Als je merkt dat je erg met de slaap van je baby en van jezelf worstelt, denk dan aan werken met een slaapcoach. Hij of zij leert jou hoe jij je baby goede slaapgewoonten en slaapritme kan helpen te ontwikkelen. Dan hoef jij in ieder geval niet aan jezelf te twijfelen of je het goed doet wat betreft slaap. Kies er wel een die responsief werkt en niet aan slaaptraining doet. Je kan ook denken aan het inschakelen van een nacht- nanny, 

Ondanks dat het een van de mooiste en bijzonderste perioden van je leven is, zijn de eerste maanden met een baby zwaar. Maak daarom van slaap een prioriteit. Gun jezelf een goede nacht.  Dat doet wonderen.

Wil je meer tips over hoe je je baby helpt om goede slaapritme te ontwikkelen in de eerste 5 maanden?

Download hier  de belangrijkste stappen naar meer slaap 0-5 maanden. 

 

Ps. Ben je nu nog zwanger en slaap je nu al slecht? In dit artikel krijg je 10 beste tips voor beter slapen tijdens zwangerschap.


Hoe ga jij om met slaaptekort tijdens eerste weken met pasgeboren baby?

Als kinderslaapcoach werk ik met responsieve methoden en kan ik je helpen om de ontwikkeling van goede slaapgewoonten bij je baby te bevorderen. Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in, dan vertel ik je hoe we in de eerste maanden de slaap van je baby kunnen verbeteren. 

Vorig bericht
Ga je op vakantie met kinderen & wil je uitgerust thuiskomen? Mindfulness is de oplossing
Volgend bericht
Tips voor slecht slapen & vermoeidheid tijdens zwangerschap

Lees meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu