vakantie met kinderen jetlag

Vakantie met kinderen? 6 tips voor jetlag

Ga je op vakantie met kinderen? Heb je misschien net al een lange vliegreis met je kind overleefd? Nu de jetlag nog. Hoe meer tijdzones je passeert, hoe groter de jetlag is. Dat is logisch. En net als volwassenen kunnen kinderen ook last hebben van een jetlag. Dat betekent dat de kans groot is dat je kind midden in de nacht wil spelen of overdag zijn ogen niet kan openhouden. En dat is lastig, want leg maar eens uit dat het nu niet de bedoeling is dat hij slaapt en dat de nacht verschoven is.

Uit eigen ervaringen van reizen met mijn kinderen weet ik dat het wennen aan een nieuw ritme geleidelijk en vaak vanzelf gaat. Maar je kan wel een paar dingen doen om de jetlag te beperken.  

1. Vakantie met kinderen: de voorbereiding op jetlag

Begin een paar dagen van tevoren met bedtijd en maaltijden wat te vervroegen of te verlaten. Zo wen je een paar dagen eerder al aan nieuwe tijd. De Nederlandse Vereniging voor Slaap- en waakonderzoek (NSWO) geeft het advies om zelfs vier dagen voor de lange vliegreis eerder of later naar bed te gaan. Dit is afhankelijk van waar je naartoe vliegt. Vlieg je samen met je gezin naar het oosten, dan is het slim om een of twee uur eerder naar bed te gaan. Voor het westen geldt dan een paar uur later dan normaal. In de praktijk betekent dat dat je per dag alles met 15-30 min probeert te verschuiven.

2. Accepteer tijdens vakantie jetlag bij je kind

Iedereen zal een paar dagen nodig hebben om aan het nieuwe ritme te wennen. Uit onderzoek blijkt dat je per uur tijdsverschil gemiddeld één dag nodig hebt om te herstellen. Als je naar het oosten vliegt, dus naar Azië of Australië, is dat lastiger. Het langer maken van de dag kost jouw lichaam minder moeite dan het verkorten van de dag. Bij een reis in westelijke richting, dus bijvoorbeeld naar Amerika, wordt de dag langer en heb je dus minder last van een jetlag. Onze biologische klok past zich makkelijker aan aan méér dan aan minder uren. Dus hoe dan ook hebben jij en je kind(eren) last van tijdsverschil. 

3. Bij aankomst: pas de slaap gelijk aan aan de nieuwe lokale tijd

Bij de eerste volle dag op je eindbestemming start je de dag op hetzelfde tijdstip als thuis maar dan hou je gelijk het lokale tijdstip aan. Dus dat betekent dat je je kind wakker maakt op dezelfde tijd als je normaal in Nederland wakker wordt. Vanaf dat moment probeer je de slaapjes overdag ook zoveel mogelijk al aan te passen op het lokale tijdstip. Is de dag ‘korter’ omdat je naar het oosten vliegt, verkort dan ook de slaapje(s) van je kind . Vlieg je naar het westen? Dan kunnen de slaapjes overdag wat langer worden. 

4. De belangrijkste jetlag-tip: gebruik daglicht

Maak gebruik van het daglicht. Ons biologische interne ritme is afhankelijk van daglicht. Daglicht remt namelijk de aanmaak van melatonine. Melatonine is het slaaphormoon dat moe maakt en je in slaaptoestand brengt. Zorg ervoor dat je zodra je op plaats van bestemming bent, je de volgende ochtend op de lokale tijd opstaat en vanaf dat moment zoveel mogelijk je kind aan daglicht blootstelt. Voor de avond geldt, maak het goed donker in de kamer waar je baby slaapt. 

5. Rustige slaapplek & slaapritueel, ook op vakantie

Wanneer je kind zich veilig voelt en weet waar hij aan toe is, zal hij ook eerder in slaap vallen. In een nieuwe omgeving is daarom een rustige en donkere slaapplek fijn. Daarnaast is voorspelbaar bedtijdritueel extra belangrijk. Een herkenbare slaaproutine zal je kind helpen om sneller in slaap te vallen en langer door te slapen. Neem ook een eigen slaapzak, slaapknuffel en lievelingsvoorleesboek mee. Al deze dingen helpen voor een veilig gevoel, waardoor je kind beter kan slapen. Slaap je samen met je kind in één bed tijdens de vakantie? Lees dan dit artikel over het veilig samen slapen. 

6. De beste tip voor vakantie met kinderen: ontspan

Als je ver weg vliegt, hoort jetlag er echt bij. Helaas kun je je interne klok niet zomaar een paar uur verzetten. Accepteer dat. En vergeet niet: jetlag is echt tijdelijk. Door er zelf zo ontspannen mogelijk mee om te gaan, maak je het al een stuk minder zwaar voor jezelf en je kind. Je zult verbaasd zijn hoe flexibel je kinderen zijn en hoe snel zij zich aanpassen aan een nieuw ritme. Zo’n reis gaat sneller dan je denkt en de jetlag gaat vanzelf weer over. En vaak nog eerder dan je zelf verwacht!

Vraag je je nu nog af hoe je überhaupt een lange vliegreis met je kind in het vliegtuig overleeft? Lees dan dit artikel. En op die manier ga je uitgerust thuiskomen na vakantie met je kinderen.

Wil je meer tips over jetlag of meer lezen over vakanties met (meerdere) kinderen; ga dan naar een toffe reisblog voor grote gezinnen Manykidsmoretravels.com. 

Geniet (alvast) van je vakantie!


Maak jij ook verre reizen met kind(eren) en heb je tips voor jetlag?

Als kinderslaapcoach werk ik met responsieve methoden en stel ik tijdens het coachen ouderlijke intuïtie centraal. Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in, dan vertel ik je hoe we je kind op een liefdevolle manier kunnen leren om beter te slapen, met het doel om de nachtrust voor het hele gezin te verbeteren.

Deel dit artikel:

Vorig bericht
Hoe overleef ik een lange vliegreis met een kind?
Volgend bericht
Wintertijd: wat doe ik met het slapen van mijn kind of baby?

Lees meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu