Van 2 naar 1 slaapje

Van 2 naar 1 slaapje // wanneer & hoe

De overgang van 2 naar 1 slaapje, daar krijg ik als slaapcoach dagelijks veel vragen over. Alle ouders maken de fase mee waarbij 2 slaapjes te veel zijn en 1 te weinig blijkt. In mijn praktijk zie ik dat veel ouders te vroeg hun kind naar 1 slaapje doen, vaak zelfs al rond de eerste verjaardag. Dat is een veelgemaakte fout. In dit artikel leg ik uit hoe je kunt zien wanneer je kindje toe is aan 1 slaapje en hoe je die overgang van 2 naar 1 slaapje kunt ondersteunen.

Wat betekent de overgang van 2 naar 1 slaapje?

Van alle overgangen van slaapjes die je met je kind meemaakt lijkt de overgang van 2 naar 1 slaapje voor de meeste ouders (en voor de kleintjes) het moeilijkst te zijn. Waarom? Omdat hun lichaam went aan veel langere wakkertijden en je al hun rust en slaap naar 1 moment op een dag terugbrengt. Het is een belangrijke overgang, fysiek en psychologisch. Je kind kan na deze transitie namelijk 2 keer voor 5 – 5,5 uur wakker zijn. Dat is een grote verandering. Deze overgang gebeurt dan ook niet in een dag. Dit is een geleidelijk proces, vaak niet van een paar dagen maar soms een paar weken.Weet je nog toen je kindje van 3 naar 2 ging? Daar maakte je ook een fase van 3 te veel en 2 te weinig mee, nou hallo daar zijn we weer ;). 

12 maanden & mijn kind slaapt ineens slechter // klaar voor 1 slaapje?

Zoals ik al zei, ik zie veel in mijn praktijk dat ouders (en sommige kinderdagverblijven) besluiten om kinderen van net 1 jaar, dus rond 12 maanden over te zetten naar 1 slaapje. Omdat ze merken dat het slaapritme opeens verandert. Hier kan wat anders aan de hand zijn. 

Geloof mij, dreumesen zijn gemiddeld  klaar voor het laten vallen van het eerste slaapje meestal pas tussen 15 en 18 maanden. En op zijn vroegst bij 14 maanden. Eerder is zeldzaam, iets later is normaal. Maar ook hierbij vind ik het belangrijk om te zeggen dat dit gemiddelden zijn. Kijk daarom goed naar je kindje, want JIJ weet het beste wat je baby nodig heeft.

Wanneer is je kind klaar voor 1 slaapje // 4 signalen

Je kind is meestal klaar voor 1 slaapje als hij of zij:

  1. tussen 15-18 maanden is
  2. 10-12 uur onafgebroken doorslaapt in de nacht
  3. steeds meer tijd nodig heeft om in slaap te vallen voor het ochtendslaapje
  4. een steeds korter ochtenddutje of een te lang ochtenddutje doet en middagslaapje weigert

Het belangrijkste is dat je kind doorslaapt en dat jij merkt dat het overdag ‘rommelt’ met de slaapjes. Het slaapritme dat je had kan ineens anders zijn geworden.  Let vooral op veranderingen in het ochtendslaapje van je kind. Het kan zijn dat het langer duurt voordat je kind in slaap valt en/of als hij of zij eenmaal lang in de ochtend slaapt zijn of haar middagslaapje weigert. Wat ervoor kan zorgen dat je kind erg oververmoeid in de avond bij bedtijd is. Of je kind wordt juist eerder wakker uit het ochtendslaapje. Verwar een slechter of korter ochtendslaapje niet met het teken dat je kind al klaar is voor 1 slaapje. Een kort ochtendslaapje is vaak een teken dat de transitie eraan gaat komen, maar dat kan nog echt even duren.

De overgang van 2 naar 1 slaapje // niet overhaasten

Onze taak als ouder is om deze overgang van 2 naar 1 slaapje zo soepel mogelijk te laten verlopen. Help je kindje door deze moeilijke fase heen, want je kind kan juist nu wat meer onrust ervaren, hangeriger of aanhankelijker zijn. Check de vier hierboven genoemde signalen. Realiseer je dat het allerbelangrijkste hierbij is dat je kind consistent doorslaapt. Als je kind doorslaapt en je de overige signalen herkent, en jouw (onderbuik)gevoel zegt: mijn kind is klaar voor 1 slaapje dan kun je daarmee experimenteren. Maar overhaast je niet.

Wees je ervan bewust dat als de overgang te vroeg plaatsvindt, dit ertoe kan leiden dat je kindje oververmoeid raakt en daardoor alleen maar korte dutjes gaat doen. En/of (nog erger) meerdere keren wakker gaat worden gedurende de nacht. Blijf goed je kindje volgen. Mijn advies is om twee dutjes zo lang mogelijk vast te houden, zelfs als dat betekent dat je creatief moet worden en dutjes moet doen. Zodat je tijd hebt voor twee slaapjes zonder dat je te laat naar bed gaat. 

Realiseer je dat het allerbelangrijkste hierbij is dat je kind consistent doorslaapt. Als je kind doorslaapt en je de overige signalen herkent, en jouw (onderbuik)gevoel zegt: mijn kind is klaar voor 1 slaapje dan kun je daarmee experimenteren. 

De overgang van 2 naar 1 slaapje // 8 Tips

  1. Je kunt het begin van het ochtendslaapje geleidelijk in stappen van 20 tot 30 minuten oprekken, totdat je 12.00 uur of 13.00 uur bereikt. Doe dit geleidelijk (dwz in kleine stappen gedurende 2-3 dagen) om oververmoeidheid te voorkomen. 
  2. Je wilt uiteindelijk dat het middagslaapje start tussen 12-13.00 uur (of ongeveer 5,5 uur nadat de baby overdag wakker is). Bij bedtijd geldt ongeveer 4,5-5 uur nadat het middagslaapje is afgelopen.
  3. Realiseer dat dit dan het enige slaapje van de dag is, dus probeer je kind weer in slaap te brengen als hij of zij binnen een uur weer wakker wordt (want dat is echt te kort om de hele dag te kunnen overbruggen)
  4. Tijdens deze overgang moet je de bedtijd met minstens een half uur (dat je gewend was) vervroegen, vaak zie ik bij 1 slaapje een bedtijd in de avond tussen 18.30-19.30.
  5. Doe dit NIET totdat je kind consistent de hele nacht doorslaapt.
  6. Sta open voor een enkele dag met twee slaapjes.
  7. Als je kind in de ochtend goed slaapt maar 2e slaapje gaat moeizamer, experimenteer met het inkorten van ochtendslaapje.
  8. Wees geduldig, dit gaat niet in 1 dag, geef je kindje (en jezelf) de tijd om te wennen aan een nieuwe slaapritme. 

Heb geduld & wees liefdevol

Onthoud dat dit geen race is, je hoeft je niet te haasten. Deze overgang kan lastig zijn. Je zult ook waarschijnlijk korte hazenslaapjes meemaken, wat frustrerend kan zijn. Heb geduld, geef ruimte voor dit proces. Accepteer dat het niet in 1x gaat. Wees liefdevol naar je kindje en naar jezelf toe. Als je naar jouw ouderlijke intuïtie luistert, je kindje volgt en het proces vertrouwt, komt het uiteindelijk goed met dat middagslaapje. 

Ontdek het slaapritme van jouw baby of kind

Twijfel je erover of je kindje eraan toe is? Wil je leren hoe jij het natuurlijke slaapritme van jouw baby kunt ontdekken en ondersteunen? Op een manier dat goed voelt voor jou en op basis van jouw ouderlijke intuïtie? Of wil je meer weten welk slaapschema het best passend is voor jouw kindje? Lees dan dit artikel.

Deel dit artikel:

Vorig bericht
Het beste slaapschema voor je baby: volg zijn unieke slaapritme

Lees meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu