mindful bedtijd kind tips

Wil je kind niet naar bed? Voorkom bedstrijd met een mindful bedroutine

Het is bedtijd maar je kind wil niet naar bed. De bedstrijd begint. Zijn speelgoed -waar hij de hele dag niet geïnteresseerd in was- is opeens fascinerend. Tandenborstel wordt vijand nummer één.  Het lukt je om hem in de kamer te krijgen, maar in bed gaan liggen is een grotere uitdaging. Geen enkel voorleesboek is goed, zijn pyjama zit verkeerd, hij moet nogmaals naar de wc en wat drinken. Eindelijk ligt je kind dan in bed, maar op één voorwaarde, dat je erbij blijft. En jij verlangt op dat moment eigenlijk alleen maar naar één ding: op de bank ploffen met een glas wijn erbij. Dit had ook anders kunnen lopen.  

Voor kinderen is bedtijd de grootste separatie van de dag. Dus is het niet gek dat ze dit ook niet willen en zich daartegen verzetten. Als je met afstand naar het bovenstaande kijkt, dan gaat het erom dat je kind vooral gezien en gehoord wil worden, controle wil hebben en zich veilig en geliefd wil voelen voordat hij naar bed gaat. In deze blog geef ik je 5 tips waarbij bedtijd een bewuste, liefdevolle afsluiting wordt van de dag. Het gaat om voorspelbaarheid, liefdevolle aandacht, empathie en (jouw) grenzen. Geen strijd maar `een fijne afsluiting van de dag’ voor jullie beiden. Een mindful bedroutine kan je hierbij helpen. 

Hoe voorkom je strijd met je kind bij bedtijd?

1.   Voorspelbaar bedtijdritueel

Herhaling betekent dat je kindje weet waar hij aan toe is, dat geeft hem rust. En jouw kalmte helpt je ​​kind om zich veilig en ontspannen te voelen. Hoe combineer je beide? Door een voorspelbaar bedtijdritueel. In dit artikel geef ik je 10 tips hoe je een voorspelbaar bedtijdritueel kan creëren. Uit internationaal onderzoek blijkt namelijk dat kinderen met een vast bedritueel minder weerstand bij bedtijd bieden en sneller in slaap vallen. Het bijkomend voordeel is dat kinderen ook nog eens minder snel wakker worden en langer doorslapen. 

Voor sommige kinderen werkt dit uitstekend. Maar uit ervaringen van mijn klanten weet ik heel goed dat dit -vooral met een temperamentvolle peuter of kleuter- in de praktijk anders kan gaan. 

 

Vanuit bewust ouderschap kijk ik altijd naar een aantal elementen die het proces naar bed brengen kunnen verbeteren: liefdevolle verbinding, empathie en grenzen.  

2. Maak verbinding & geef je kind liefdevolle aandacht, ook overdag

Uit onderzoek weten we dat voor een goede ontwikkeling van je kind de mate van verbinding met hun ouder(s) essentieel is. Dat betekent niet dat je meer tijd moet doorbrengen met je kind. Het gaat om kleine dingen zoals meer oogcontact, meer focus op je kind, in gesprek zijn, luisteren en nieuwsgierig zijn naar hun wereld. Het zijn in het hier en nu. Zonder dat je ondertussen je mail of Instagram checkt. En vergeet niet het belang van aanraking. Door met je kind te knuffelen komt het gelukshormoon oxytocine vrij. Je kindje voelt zich gezien, geliefd, veilig en geborgen, wat uiteindelijk ook kan resulteren in minder bedstrijd.

Begin met een aantal korte momenten gedurende de dag dat je met je kind bewust verbinding maakt. Of je hem 12 uur per dag ziet, of net voor en na het werk, er is meestal ergens gelegenheid om te vertragen en om nabijheid te zoeken. Een goede bedtijdroutine begint dus aan het begin van de dag en wordt ondersteund door interactie gedurende de dag. En bedtijd is juist ook een ideaal moment om die diepere connectie met je kindje te maken.

3. Probeer je kind te begrijpen & toon empathie

Besef dat bedtijd voor je kind de grootste separatie van de dag betekent. Dat is altijd moeilijk, zeker als ze je de hele dag niet hebben gezien. Empathie gaat over emoties. Met empathie voelen bedoel ik een poging doen om te begrijpen wat de je kind, via zijn emoties, je probeert te vertellen over hun werkelijkheid. Leef je in in zijn emoties. Geef hem het gevoel dat je ziet dat hij het moeilijk heeft om naar bed te gaan en dat je zijn gevoel begrijpt. Voor het slapengaan kan dit klinken als  “Natuurlijk wil je je pyjama niet aan, dat is logisch. Je wilt heel graag opblijven en spelen met mama.” “Ik weet het, het voelt zo oneerlijk niet, om naar bed te moeten gaan.” Kies uiteraard woorden uit die passend zijn voor jou en jullie situatie. Het gaat erom dat je hun emoties en gevoel (h)erkent.  

4. Stel duidelijke grenzen

Empathie gaat over de emoties, grenzen gaan over het gedrag. Alle kinderen hebben grenzen nodig, dat geldt ook tijdens het bedritueel. Bij bedtijd moeten er een paar dingen gebeuren: pyjama aan, tanden poetsen, luier aan, in bed gaan liggen en erin blijven. Een grens is dus eigenlijk een feit en dat staat niet ter discussie. 

Voor het slapengaan kan dit zo klinken: “Gezien het bedtijd is (grens / feit), heb je hulp nodig om je pyjama aan te doen?” “Zal ik je tanden poetsen of wil je het samen doen?” (keuzevrijheid). “Het is tijd om nu naar bed te gaan, kom we gaan.” “Ik weet dat het moeilijk is om in je bed te blijven (empathie), als je eruit komt dan helpt mama je terug in bed (grens).”

Daarnaast zijn er een aantal dingen die bedtijd ontspannend kunnen maken en diepere connectie met je kind ondersteunen, zoals in bad gaan, een boekje lezen en in gesprek zijn over hun dag. 

5. Sluit de dag positief en liefdevol (mindful) af met je kind

Net als voor volwassenen is het voor je kind belangrijk om de dag goed en vooral positief af te sluiten. Onze geest is geprogrammeerd om zich te concentreren op negatieve gedachten en dat gebeurt ook bij kinderen. Je wilt de dag positief afsluiten. En dat kan je op verschillende manieren doen. Je kan je kindje bewust vragen naar wat voor leuks hij / zij heeft gedaan vandaag. Wat vond hij leuk? Met kinderen vanaf 4 jaar kan je vragen naar waar ze dankbaar voor zijn. Waar zijn ze trots op? En als je kindje moeilijk in slaap valt kan je ook proberen om geleide meditaties te doen. Er zijn veel leuke boeken en YouTube staat er ook vol mee. Kies iets wat jullie beiden leuk vinden en wat bij je kindje past. 

Eindig altijd een bedritueel met een uiting van liefde en acceptatie – een kus en een knuffel. We onderschatten de grote voordelen van menselijke aanraking. Te vaak richten we ons op woorden en niet op acties. Vergeet nooit hoe je je kindje kunt laten zien hoe geweldig ze zijn, hoeveel je van ze houdt.

Mindful bedritueel met je kind ziet er zo uit:

Bovenstaande onderdelen zijn wat mij betreft de ingrediënten voor een (bewuste) mindful bedritueel Bedtijd met mijn kinderen Lewis en Elena houdt dus de volgende stappen in:

  1. Bewust verbinding maken en nabijheid opzoeken gedurende de dag
  2. Inleven in hoe teleurstellend het is voor Lewis en Elena dat het bedtijd is 
  3. Duidelijke routine onderdelen, elke avond hetzelfde 
  4. Duidelijk zijn over de grenzen en daar geen discussie over voeren
  5. Ontspannen en liefdevol de dag afsluiten

Bonus tip: voor omgaan met het kind dat uit bed blijft komen

kind wil niet in bed blijvenHet kan zijn dat nadat de bedtijdritueel klaar is, je kind jou nog niet kan ‘loslaten’ en uit bed komt. Het is dan belangrijk om duidelijk te zijn en uit te leggen dat het tijd is om te slapen (grens). Je kan je kindje van tevoren aangeven ‘Ik ga niet met je praten na het zeggen van welterusten en het sluiten van de slaapkamerdeur’. Doe na de laatste kus en knuffel het licht uit, zeg ‘slaap lekker’ en verlaat de kamer van je kind.  Zo laat je zien dat het tijd is om te slapoen en ben je consistent in je gedrag. Als je met je kind blijft praten, heb je kans om in een ​​verbale machtsstrijd te komen over in bed blijven. Stop met praten, blijf kalm en onderneem liefdevolle actie door je kind terug naar bed te leiden. Mogelijk moet je je kind meerdere keren terug naar zijn kamer brengen, vooral in het begin gaan kinderen je testen. Hou vol, blijf op dezelfde manier reageren. Je zult merken dat naarmate de week vordert, het naar bed gaan makkelijker wordt.

Door deze tips te volgen, wordt het naar bed brengen een stuk makkelijker. En wordt bedtijd (weer) een fijn moment samen met je kind. Uiteraard begin je de dag ook weer met een mindful ochtendritueel. Wil je kind dan nog steeds niet slapen? Misschien zit hij of zij dan in een zogenaamde slaapregressie. Lees hier alles over slaapregressie,

Luister hier naar Podcast: Nooit meer strijd rond bedtijd.

Als kinderslaapcoach help ik ouders om hun kinderen op een liefdevolle manier beter te laten slapen. Ik werk ik alleen met responsieve methoden. Tijdens coaching optimaliseer ik zo nodig de bedroutine Heb je hulp nodig? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in.

Liefdevol je baby 0-6 maanden laten slapen

Wil jij je baby beter laten slapen zonder tranen & op basis van jouw intuïtie? Volg mijn unieke online programma!
Vorig bericht
Tips voor slecht slapen & vermoeidheid tijdens zwangerschap
Volgend bericht
Mijn baby wil niet slapen: is het slaapregressie?

Lees meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu