wintertijd kind slapen

Wintertijd: wat doe ik met het slapen van mijn kind of baby?

Dag zomer, welkom wintertijd! Zondag 27 oktober schakelen we over naar de wintertijd. Velen kunnen genieten van dat extra uur slaap. Maar voor ouders met jonge kinderen betekent dat slapen weer even een uitdaging wordt. Je baby of kind heeft zijn eigen bioritme die door de overschakeling naar wintertijd  ontregeld wordt. Wil je toch nog van een goede nachtrust genieten? Volg dan mijn handige tips die je baby of kind snel helpen aan een nieuw ritme.

Voorbereiding wintertijd: je kind of baby langzaam laten wennen

Het beste advies is om de omschakeling niet te abrupt te laten gebeuren. Geef je kindje de kans om te wennen aan het nieuwe ritme van de wintertijd.  Voor baby’s en jonge kinderen raad ik aan om enkele dagen van te voren te beginnen met het langzaam wennen aan de nieuwe tijd. Dat kan je doen door 2-3 dagen eerder de tijdstippen van eten, opstaan en slapen te verschuiven met 10-15 minuten. Het beste kan je woensdag of donderdag beginnen om de tijdstippen aan te passen. Gaat je baby of kind om 19 uur naar bed? Probeer dit op te rekken richting 19.15 uur. Dat doe je ook met de maaltijden en met het tijdstip van opstaan. Vrijdag probeer je er 30 minuten van te maken en zaterdag 45 minuten. Op die manier kan je baby of kind zich op zondag beter aanpassen aan de nieuwe wintertijd.

Gebruik bij oudere kinderen een slaaptrainer

Kinderen vanaf 2 jaar begrijpen goed hoe een nachtlampje en/of wekker werkt.  Als je kind deze op de kamer heeft, dan kun je die elke dag steeds meer achteruit zetten in de avond. Hou er rekening mee dat hij dus ook elke dag iets eerder zal afgaan;).

Deze geleidelijke methode kan je ook later toepassen, nadat de klok verzet is. Dan duurt het alleen langer totdat je kindje gewend is aan de nieuwe wintertijd.

Een ochtendroutine is extra belangrijk

Het is belangrijk dat je kind of baby weet wanneer het tijd is om op te staan.  Door de wintertijd blijft het langer donker. Misschien heb je geluk en slaapt je baby of kind zondag dankzij de voorbereiding langer! Dan nog is het goed om je baby of kind de ‘nieuwe’ ochtenden te leren onderscheiden. Daarom is het belangrijk om ’s morgens de kamer van je kind zo veel mogelijk te verlichten, zodat hij de indruk krijgt dat de zon opkomt.  Ga zodra het buiten licht wordt met je baby of kind naar buiten. Buitenlucht en zonlicht helpen namelijk goed om je bioritme makkelijker aan te passen aan de afwisseling tussen dag en nacht.

Wat doe je als je kind om 5 uur toch wakker wordt?

De meeste kinderen worden ergens tussen 6:00 uur en 7.30 wakker. Maar door de tijdsverandering kan het zijn dat je baby of kind eerder dan normaal wakker wordt. Wat gisteren 6:00 was, is vandaag  5:00 uur na de tijdsverandering. Wat doe je als dit gebeurt?

Laat je kind of baby merken dat het nog nacht is. Blijf met je baby of kind in de kamer totdat het echt tijd is om op te staan. Ga dan een minuut even uit de kamer. Kom dan terug in de kamer en start -alsof er niets aan de hand is- de ochtendroutine. Lees hiervoor mijn artikel over het vroeg wakker worden. Het kan zijn dat je een paar ochtenden dit moet volhouden. Maar je zult zien dat als je consistent blijft, je kind zich snel aanpast aan de nieuwe tijden.

Heb geduld & wees liefdevol

Het lijkt makkelijker dan het is. Zeker bij baby’s en peuters verloopt het, ondanks alle voorbereidingen, niet altijd even gemakkelijk. Blijf geduldig. Geef je kindje en jezelf liefdevolle aandacht. Forceer niets. Houd je vast aan je avond- en ochtendroutine, creëer rust en regelmaat gedurende de dag en weet dat dit voorbij zal gaan. Ik ben benieuwd hoe de overgang bij jullie gaat en/of is verlopen.

Discussie over afschaffing van de zomer- en de wintertijd

Als socioloog vind ik de maatschappelijke discussies interessant. En goed om te weten dat er al enige tijd een Europese parlementaire discussie wordt gevoerd over de afschaffing van het verzetten van de klok richting de zomer- of de wintertijd. En het lijkt er sterk op dat het gaat gebeuren. Ik ben benieuwd.

Er zijn diverse redenen voor de afschaffing. Het twee keer aanpassen van de tijd in een jaar is slecht voor de biologische klok van mensen. En vooral jonge kinderen hebben er last van. Namelijk 80% van de jonge kinderen lijdt daardoor twee keer per jaar onnodig aan jetlag. Ook vanuit duurzaamheidsoogpunt kunnen we beter de klok niet meer verzetten.  Ik ben zelf daarom ook voor de afschaffing van het verzetten van de klok. Maar het wordt vast pas realiteit als onze kinderen groot zijn en geen last meer hebben van het verzetten van de klok.


Hoe ga jij om met het verzetten van de klok naar wintertijd en het slapen van je kind?

Als kinderslaapcoach werk ik met responsieve methoden en kan ik je helpen om je kind beter te laten slapen. Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in, dan vertel ik je hoe we je kind op een liefdevolle manier kunnen leren om beter te slapen. Met het doel om jullie nachtrust terug te geven.

Vorig bericht
Vakantie met kinderen? 6 tips voor jetlag
Volgend bericht
Ga je op vakantie met kinderen & wil je uitgerust thuiskomen? Mindfulness is de oplossing

Lees meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu