zomertijd klok verzetten

Zomertijd & klok verzetten: tips voor ouders

Yes! De zomer komt eraan. Dat betekent dat we de klok a.s. zondag 29 maart gaan verzetten naar zomertijd. De dagen worden langer en we kunnen  dus meer van zonlicht genieten. Helaas betekent dat ook dat we een uur ‘korter’ slapen. En dat betekent ook een verschuiving in het slaapritme van jouw baby of kind. Hoe kun je hier het beste mee omgaan?

Veel ouders maken zich zorgen over hoe ze hun baby of kind het beste kunnen helpen om zich aan te passen. In dit artikel geef ik je tips om de overgang naar zomertijd soepel te laten verlopen voor het hele gezin.

Wanneer gaan we de klok verzetten naar zomertijd?

Op zondag 29 maart om 2.00 uur zetten we de klok 1 uur vooruit (het ezelsbruggetje is: voorjaar = vooruit) en dan is het opeens 3.00 uur en gaat de zomertijd officieel in. 

3 tips: hoe help je je baby of kind met de overgang naar zomertijd?

1. Zaterdag 28 maart 2020: de voorbereiding

Geef je baby of kind de kans om te wennen aan het nieuwe ritme, maar overdrijf hier niet in. Vaak wordt aangeraden om meerdere dagen van tevoren te beginnen met het aanpassen aan de nieuwe zomertijd. Door 3-4 avonden van tevoren 15 minuten je baby of kind eerder naar bed te brengen. Eerlijk gezegd heb ik gezien dat dit meer verwarring veroorzaakt dan dat het goed doet. Daarom zeg ik: LET IT GO.

Start 1 dag van tevoren en pas aan het einde van die middag. Maak je kindje net iets eerder wakker van zijn of haar laatste slaapje en leg je kind met 15-30 minuten eerder dan normaal in bed in de avond. Maak dan de kamer extra donker. Het is helemaal OK als je kind dan niet gelijk slaapt, hij of zij moet namelijk nog aan wennen:). 

2. Zondag 29 maart 2020

Op zondag 29 maart start je de dag volgens de ‘nieuwe’ tijd met een mindful ochtendritueel en veel daglicht. De interne slaapcycli van ons lichaam (onze circadiaanse ritme) wordt namelijnlijk gereguleerd door daglicht. Dit is de reden waarom vele kinderen (en velen van ons) wakker worden rond zonsopkomst en zich slaperig beginnen te voelen kort nadat de zon ondergaat.

Je kunt de 24-uurs slaapcyclus van je kind helpen reguleren door hem of haar ‘s ochtends direct aan licht bloot te stellen en ervoor te zorgen dat zijn of haar kamer tijdens dutjes en voor het slapengaan echt donker is. 

Houd zondag overdag voor de slaapjes de ‘nieuwe’ tijd aan en maak het dan ook echt donker in hun slaapkamer. Op zondagavond zal het waarschijnlijk nog licht zijn, dus maak dan ook de kamer extra donker. Een liefdevol slaapritueel kan je kind helpen om sneller in slaap te vallen en om ‘bedtijdstrijd’ te voorkomen.

3. Ontspan, wees geduldig & liefdevol

Kinderen zijn net zo in de war over de tijdsverandering als wij. Je kunt het verzetten van de klok vergelijken met jetlag. Hoewel ons lichaam zich uiteindelijk op natuurlijke wijze zich zal aanpassen, hebben sommige kinderen het moeilijker dan andere. En het kan dus enige tijd duren voordat de interne klok van je kindje zich aanpast, ongeacht hoe voorbereid je bent. Accepteer dat het zo is en ontspan. Ook dat gaat uiteindelijk goed komen. Heb geduld, wees extra lief voor je kleintje, én voor jezelf.

Maak je vooral geen zorgen, want kinderen zijn veerkrachtiger en flexibeler dan je misschien denkt. En ons lichaam weet wat te doen;). Overigens kan het verzetten van de klok een mooie uitkomst zijn voor ouders waarvan kinderen erg vroeg wakker zijn in de ochtend;).

Weetje: discussie over de zomer- en de wintertijd

Als socioloog vind ik de maatschappelijke discussies interessant. Waarschijnlijk heb je vast al een keer gehoord dat er een Europese parlementaire discussie wordt gevoerd over de afschaffing van het verzetten van de klok richting de zomer- of de wintertijd. Ene jaar is het stil en andere jaar laait de discussie weer op. En het lijkt erop dat het gaat gebeuren, maar het is nog niet duidelijk wanneer en hoe of wat. 

Er zijn diverse redenen voor de afschaffing van het verzetten van de klok. Het twee keer aanpassen van de tijd in een jaar is namelijk niet goed voor de biologische klok van mensen. En vooral jonge kinderen hebben er last van. 80% van de jonge kinderen lijdt daardoor twee keer per jaar onnodig aan ‘jetlag’. Ook vanuit duurzaamheidsoogpunt kunnen we beter de klok niet meer verzetten. Ik ben zelf daarom ook voor de afschaffing van het verzetten van de klok. En hoe denk jij daarover?


Heb je tips voor het verzetten van de klok naar zomertijd?

Als kinderslaapcoach werk ik met responsieve methoden en kan ik je helpen om je kind beter te laten slapen. Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in, dan vertel ik je hoe we je kind op een liefdevolle manier kunnen leren om beter te slapen. Met het doel om jullie nachtrust terug te geven.

Vorig bericht
Mindful ochtendritueel met je kind

Lees meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu